Otwarta sesja dydaktyczna to dzień w ramach 9. FMP poświęcony dydaktyce matematyki, który odbędzie się w czwartek 12 września 2024 r. w budynku Wydziału Humanistycznego UŚ przy ulicy Uniwersyteckiej 4 w Katowicach. Sesja obejmie panel dyskusyjny oraz warsztaty dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Inicjatywa współfinansowana jest w ramach pasma Miasto-Region-Akademia Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.
Rejestracja została już zamknięta. Bardzo dziękujemy za zgłoszenia.
CZĘŚĆ I (11:30 - 12:30)
Wykłady plenarne (aula Pawlikowskiego)
CZĘŚĆ II (12:45 - 14:15) - obowiązuje rejestracja
Warsztaty dla nauczycieli matematyki szkół ponadpodstawowych (sala C/0.37)
Tytuł: Jak fizyka może pomóc w rozwiązywaniu problemów matematycznych?
Prowadzący: mgr Tomasz Szymczyk, wieloletni nauczyciel matematyki w V LO w Bielsku Białej. Wielu spośród jego uczniów zostało finalistami lub laureatami Olimpiady Matematycznej. Zaangażowany w prace Komitetu Okręgowego Olimpiady Matematycznej, Olimpiady Matematycznej Juniorów oraz Ślaskiego Konkursu Matematycznego im. Krystyny Skórnik. Jest autorem kilku zbiorów zadań. Posiada tytuł honorowy profesora oświaty.
Opis: Wszyscy zgodzą się, że matematyka pomaga rozwiązywać problemy fizyczne. Ale czy pojęcia z zakresu fizyki mogą pomóc rozwiązać problemy z matematyki, w tym z geometrii? Chyba już nie każdy da od razu odpowiedź twierdzącą. Podczas warsztatów postaramy się pokazać, że tak może być. Na pytanie: ”Co jest środkiem ciężkości trójkąta?” niemal każdy uczeń odpowie, że jest to punkt przecięcia środkowych tego trójkąta. Ale czy każdy umie wykazać, że te środkowe faktycznie przecinają się w jednym punkcie? Natomiast niewielu odpowie od razu na pytanie: "Co jest środkiem ciężkości wypukłego czworokąta?" Jak wyznaczyć środek mas skupionych w wierzchołkach wielokąta i co z tego może wynikać? Między innymi takie problemy będziemy rozwiązywać podczas warsztatów".
Koordynatorzy: mgr Renata Suchanek oraz dr Sylwia Kania.
Warsztaty dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych (sala C/0.38)
Tytuł: Myślenie ma przyszłość – narzędzia TOC
Prowadząca: mgr Sabina Celder-Dudek, wieloletni nauczyciel matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 10 w Katowicach. Były trener egzaminatorów OKE w Jaworznie oraz uczestnik projektu "Budowa banku zadań" CKE w Warszawie. Autorka innowacji pedagogicznych. Propagatorka pomiaru dydaktycznego i twórca przedmiotowych systemów oceniania. Opiekunka uczennic i uczniów, którzy uzyskiwali liczne wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym KANGUR oraz półfinalistów Olimpiady Matematycznej Juniorów. Od 25 lat prowadzi szkołę ćwiczeń dla studentów specjalności nauczycielskiej kierunku matematyka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pasjonat klocków LEGO i programowania.
Opis: TOC to uniwersalny program edukacyjny w formie trzech prostych narzędzi graficznych do zastosowania na wszystkich poziomach edukacyjnych – od przedszkola do szkoły wyższej (i więcej). Narzędzia krytycznego myślenia TOC są pomocne i uczą rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, tworzenia związków przyczynowo-skutkowych, planowania i osiągania celów. Podczas warsztatów uczestnicy poznają pojęcie myślenia krytycznego i dowiedzą się, jak świadomie i z powodzeniem korzystać z narzędzi TOC na lekcjach matematyki w szkole podstawowej. Myślenie krytyczne jest kompetencją niezbędną w XXI wieku. Warsztaty dadzą możliwość:
• poznania narzędzi krytycznego myślenia TOC i ich wykorzystania na lekcjach matematyki oraz w ramach zajęć z wychowawcą,
• przedstawienia podstawowych map matematycznych oraz sposobów ich użycia w szkole,
• porównania przykładowych lekcji matematyki prowadzonych metodami tradycyjnymi z metodami TOC.
Koordynator: dr Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ.
Dla zarejestrowanych nauczycieli przewidziany jest lunch po zakończeniu warsztatów (w godz. 14:15-14:45).
UWAGA: Obecnie podane godziny wydarzeń mają jedynie charakter orientacyjny i mogą ulec zmianie.