Otwarta sesja dydaktyczna

Otwarta sesja dydaktyczna to dzień w ramach 9. FMP poświęcony dydaktyce matematyki, który odbędzie się w czwartek 12 września 2024 r. w budynku Wydziału Humanistycznego UŚ przy ulicy Uniwersyteckiej 4 w Katowicach. Sesja obejmie panel dyskusyjny oraz warsztaty dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Inicjatywa współfinansowana jest w ramach pasma Miasto-Region-Akademia Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.



Rejestracja na warsztaty dla nauczycieli

Rejestracja została już zamknięta. Bardzo dziękujemy za zgłoszenia.



Ramowy plan sesji

  • 8:15 - 9:00:  rejestracja i wręczenie materiałów konferencyjnych (przy głównym wejściu do budynku WH)

  • 8:15 - 12:00:  wystawa robotów (w holu głównym) pt. Matematyka jako most pomiędzy obserwacją a programowaniem autorstwa dr Jolanty Sobery (Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ), w ramach której będzie można zobaczyć i przetestować niektóre z robotów wykorzystywanych w czasie zajęć z matematyki dla uczniów szkół podstawowych, średnich oraz studentów UŚ, realizujących specjalność nauczycielską

  • 9:00 - 11:00:  panel dyskusyjny (w auli Pawlikowskiego) pt. Pokolenia Z i alfa. Bariery w nauczaniu i uczeniu się matematyki, którego pomysłodawcą i koordynatorem jest prof. dr hab. Ryszard Pawlak z Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego. Swój udział w panelu zapowiedziała Pani Wiceministra Edukacji, dr Katarzyna Lubnauer. Ponadto gośćmi panelu będą m.in dr hab. Piotr Błaszczyk, prof. UKEN, dr Edyta Juskowiak, prof. UAM, dr Jacek Stańdo, prof. PŁ, dr Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ oraz prof. dr hab. Tomasz Szemberg.


  • 11:00 - 11:30:  przerwa kawowa


  • 11:30 - 14:15:  warsztaty dla nauczycieli matematyki, obejmujące dwie części: 


CZĘŚĆ I (11:30 - 12:30)


Wykłady plenarne (aula Pawlikowskiego)



CZĘŚĆ II (12:45 - 14:15) - obowiązuje rejestracja


Warsztaty dla nauczycieli matematyki szkół ponadpodstawowych (sala C/0.37)


Tytuł:  Jak fizyka może pomóc w rozwiązywaniu problemów matematycznych?


Prowadzący:  mgr Tomasz Szymczyk, wieloletni nauczyciel matematyki w V LO w Bielsku Białej. Wielu spośród jego uczniów zostało finalistami lub laureatami Olimpiady Matematycznej.  Zaangażowany w prace Komitetu Okręgowego Olimpiady Matematycznej, Olimpiady Matematycznej Juniorów oraz Ślaskiego Konkursu Matematycznego im. Krystyny Skórnik. Jest autorem kilku zbiorów zadań. Posiada tytuł honorowy profesora oświaty.  


Opis:  Wszyscy zgodzą się, że matematyka pomaga rozwiązywać problemy fizyczne. Ale czy pojęcia z zakresu fizyki mogą pomóc rozwiązać problemy z matematyki, w tym z geometrii? Chyba już nie każdy da od razu odpowiedź twierdzącą. Podczas warsztatów postaramy się pokazać, że tak może być. Na pytanie: ”Co jest środkiem ciężkości trójkąta?” niemal każdy uczeń odpowie, że jest to punkt przecięcia środkowych tego trójkąta. Ale czy każdy umie wykazać, że te środkowe faktycznie przecinają się w jednym punkcie? Natomiast niewielu odpowie od razu na pytanie: "Co jest środkiem ciężkości wypukłego czworokąta?" Jak wyznaczyć środek mas skupionych w wierzchołkach wielokąta i co z tego może wynikać? Między innymi takie problemy będziemy rozwiązywać podczas warsztatów".


Koordynatorzy: mgr Renata Suchanek oraz dr Sylwia Kania.


Warsztaty dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych  (sala C/0.38)


Tytuł:  Myślenie ma przyszłość – narzędzia TOC


Prowadząca:  mgr Sabina Celder-Dudekwieloletni nauczyciel matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej nr 10 w Katowicach. Były trener egzaminatorów OKE w Jaworznie oraz uczestnik projektu "Budowa banku zadań" CKE w Warszawie. Autorka innowacji pedagogicznych. Propagatorka pomiaru dydaktycznego i twórca przedmiotowych systemów oceniania. Opiekunka uczennic i uczniów, którzy uzyskiwali liczne wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym KANGUR oraz półfinalistów Olimpiady Matematycznej Juniorów. Od 25 lat prowadzi szkołę ćwiczeń dla studentów specjalności nauczycielskiej kierunku matematyka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pasjonat klocków LEGO i programowania.


Opis:  TOC to uniwersalny program edukacyjny w formie trzech prostych narzędzi graficznych do zastosowania na wszystkich poziomach edukacyjnych – od przedszkola do szkoły wyższej (i więcej). Narzędzia krytycznego myślenia TOC są pomocne i uczą rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, tworzenia związków przyczynowo-skutkowych, planowania i osiągania celów.  Podczas warsztatów uczestnicy poznają pojęcie myślenia krytycznego i dowiedzą się, jak świadomie i z powodzeniem korzystać z narzędzi TOC na lekcjach matematyki w szkole podstawowej. Myślenie krytyczne jest kompetencją niezbędną w XXI wieku. Warsztaty dadzą możliwość:

• poznania narzędzi krytycznego myślenia TOC i ich wykorzystania na lekcjach matematyki oraz w ramach zajęć z wychowawcą,

• przedstawienia podstawowych map matematycznych oraz sposobów ich użycia w szkole,

• porównania przykładowych lekcji matematyki prowadzonych metodami tradycyjnymi z metodami TOC.


Koordynator:  dr Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ.


Dla zarejestrowanych nauczycieli przewidziany jest lunch po zakończeniu warsztatów (w godz. 14:15-14:45).


UWAGA: Obecnie podane godziny wydarzeń mają jedynie charakter orientacyjny i mogą ulec zmianie.